treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
lico obrazu

Św. Piotr

szkoła włoska

XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu

Św. Piotr

szkoła włoska kopia

XIX

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

E/16692/ML - Obraz na desce, dwupłaszczyznowy, oprawiony w profilowaną ramę, lakierowaną na czarno, z wewnętrznym obrzeżem pociągniętym złocistą farbą. Odwrocie obrazu z litej sosnowej. Na niej naklejonych jest 20 trójgraniastych (o boku 17 mm) listewek dł. 47 cm, które stanowią lico obrazu. Dwie płaszczyzny listewek stanowią tło dla obrazów, oglądanych pod kątem 45°. 
Z jednej strony widoczny jest wizerunek Św. Magdaleny. Na ciemnym zatartym tle widoczna jest pochylona w prawo twarz, wsparta na ręce. Wokół jasnej twarzy, ciemne włosy, odsłonięty jasny dekolt i krawędzie sukni wokół dekoltu, z białym roślinnym ornamentem. Ten sam ornament powtarza się przy ręce. Poniżej ornamentu widoczne są ciemnozielone linie. Pozostałe partie obrazu słabo czytelne, ciemnobrązowe.
Z drugiej strony wizerunek Św. Piotra. Rozbielona twarz, wyraźne ciemne oczy, zarys brody, ślad czerwieni ust. Gdzieniegdzie pozostały ślady ciemnozielonej farby szat. W lewym dolnym rogu, czarną farbą namalowany jest klucz. W pozostałej części obraz wytarty, brązowy z czarnymi resztkami farby we wgłębieniach między listewkami.

Święta Magdalena i Święty Piotr

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico obrazu

Męczeństwo św. Piotra i Pawła

szkoła włoska

XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

S/Mal/562/ML - Scena zaśnięcia Maryi: na łożu okrytym wzorzystymi tkaninami spoczywa Maryja. Otoczoną nimbem głowę ma opartą na poduszce, oczy zamknięte, dłonie skrzyżowane na piersi. W nimb wpisany jest monogram maryjny. Maryja ubrana jest w ciemnobłękitną suknię i czerwony maforion. Za marami stoi Chrystus. Spogląda na Maryję, a na lewym ramieniu trzyma jej duszę (ukazaną jako niemowlę w powijakach, z nimbem), podtrzymując ją prawą dłonią. Głowę Chrystusa otacza nimb krzyżowy z wpisanym monogramem. Chrystus ubrany jest w czerwony chiton ze złotym stichosem i złocisty (modelowany złotymi kreskami) himation. Postać Chrystusa otacza ciemnozielona mandorla, na tle której nad jego głową znajduje się monogram, a po bokach widnieją półprzezroczyste postacie anielskie, trzymające zapalone świece. Ponad mandorlą unosi się serafin. Przed łożem Maryi zilustrowana jest apokryficzna scena: Archanioł Michał, ukazany jako skrzydlaty wojownik w pancerzu, odciął mieczem dłonie Żyda Jefoniasza, który chciał przewrócić mary. Żyd ubrany jest w długą ciemną szatę i jasną chustę zarzuconą na głowę i ramiona. Wokół łoża Maryi zgromadzonych jest jedenastu apostołów i kobieta w czerwonym maforionie: przy głowie Maryi czuwa św. Piotr (siwy, z kadzielnicą w prawej dłoni), a u jej stóp czuwa św. Paweł (z prawą dłonią przy twarzy). Za apostołami widnieje tłum  wiernych, w pierwszym rzędzie widocznych jest czterech biskupów (w zdobionych krzyżami felonionach i omoforionach) oraz dwóch duchownych w orarionach. Być może są to piewcy Zaśnięcia Maryi – bp. Kosma z Maiumy, Jan Chryzostom, Jan Damasceński, Jakub Sprawiedliwy, Dionizy Areopagita lub Tymoteusz z Efezu. Horyzont zamyka widok budynku o dwóch skrzydłach połączonych murem, ze szczytami z motywami barokowymi. W centrum górnej strefy, w ciemnej, podtrzymywanej przez dwóch aniołów mandorli zasiada Maryja, otoczona promienistą glorią (aniołowie mają un

Zaśnięcie Maryi

nieznany

1601 — 1700

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/17689/ML - Obraz przedstawia Chrystusa Ukrzyżowanego na wzgórzu Golgota. W centralnej części krzyż oznaczony plakietką INRI,  z ciałem Jezusa ukazanym bardzo realistycznie – Zbawiciel, w białym rozwianym perizonium i koronie cierniowej,  już nie żyje, a z jego przebitego boku wypływa krew. Krople krwi są także w okolicach innych ran: na dłoniach, głowie, stopach oraz spływają mniejszymi kropelkami po całym ciele. Wokół głowy, z długimi brązowymi włosami, jaśnieje promienista aureola. 
U stóp krzyża, po lewej stronie bieleje czaszka praojca Adama, którego grób – według tradycji judeochrześcijańskiej miał być w skale Golgoty. Po prawej pomarańczowo-żółte jabłko oraz  zbliżający się do niego, wijący wokół podstawy krzyża, zielony wąż. Wokół krzyża, na wzgórzu w różnych odcieniach brązu, zarysowane małe kępki traw. W oddali na horyzoncie, w tle dla całej sceny namalowane zostało miasto, z piaskowo-beżowymi budynkami o czerwonych dachach wież, otoczone murami – Jerozolima, z której wyprowadzono Jezusa, aby był ukrzyżowany poza miastem, jak nakazywało prawo rzymskie.
W górnej partii tła zaciemnione niebo, z granatowymi burzowymi chmurami. Postać Zbawiciela ukazana tym samym jest na tle w połowie krajobrazu ziemskiego i w połowie  nierzeczywistego nieba, z zarysowanymi złocistymi kształtami księżyca (po prawej) i słońca (po lewej).

Konserwacja: 2013 r.

Ukrzyżowanie

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz-ikona na desce prostokątnej drewnianej. Układ malowidła pionowy. Przedstawia Matkę  Boską Kazańską z Dzieciątkiem. 
Deska łączona z 2 części, spięta drewnianymi spągami (jednej brak), wypukła. Obrzeża obrazu otoczone ozdobną opaską z blachy mosiężnej (żółtej) szer. 3,5 cm, z ornamentem tłoczonym i ażurowanym. Blacha przybita małymi gwoździkami. 
Postać MB z Dzieciątkiem (półpostacie) na ciemnym, zatartym tle. Również fragmenty wizerunków, szczególnie twarze i ich kontury, są pozbawione farby. Lepiej zachowane są fragmenty obrazu w partii szat. Postaci spowite są w szaty w kolorze ciemnoczerwonym; chusta, płaszcz, aureole słabo widoczne. W górnych rogach symbole literowe, m.in. MP. Na płaszczu MB, w dwóch miejscach, widoczny ornament w postaci stylizowanych kwiatów.

Matka Boska Kazańska

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 60 obiektów

Kolekcje

23

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd